Hälsosammare i 14 steg ♥

  • Svält inte dig själv, man orkar nog inte med det längre än max en vecka. Eller så orkar man skippa frukost & lunch, men fan va man frossar i sig på kväll en asså...
  • Ät ungefär var tredje timme, matschema kan vara en bra grej?b Regelbundet ska det vara iaf!
  • Skippa godiset... det känns bara svårt, men har man klarat två-tre dagar utan *om du är lika sockerberoende som jag dårå* så blir det en vana och man saknar inte det spc mycket. Bara lite svårt i början alltså!
  • Sätt upp mål, men inte skit som "Jag ska fan gå ner 5 kilo den här veckan!" Börja lågt, kanske inte ens med att gå ner något, bara att vara ute en kvart varje dag osv.
  • Just det, var ute! Kanske en kvart/dag först, sen efter någon vecka elller två så lägger man till fem minuter. Räcker med att gå *powerwalking?*, man behöver inte jogga i en timme elr ngt, då tappar man ju bara lusten.
  • Drick mycket vatten, det är ofta så att man småäter för att man tror att man är jättehungrig, men egentligen så räcker ett glas vatten... men kom ihåg att äta var tredje timme, vare sig du är hungrig eller inte speciellt.
  • Ät inte aldelles för mycket på kvällen, innan du går och lägger dig. Det kanske är bra att göra en eller två-timmars paus från mat innan läggdags? För om du äter mycket på kvällen, är du inte spc hungrig på morgonen, du skippar frukosten och jaa... resten har jag redan skrivit om i första punkten.
  • Ge dig själv belöningar, du kan komma överens med dina föräldrar om att t.ex. om du skippar godis i en månad eller är ute under en bestämd tid varje dag så får du en belöning i t.ex. extra shoppingspengar? Helst inte godis, då. Haha...
  • Om du har en kompis som också försöker bli nyttigare, stötta varandra!
  • En ensam frukt är ingen bra frukost, även om det ska vara nyttigt. Men det innehåller socker och energin i socker tar slut snabbt och snart är du hungrig igen. Men som mellanmål i skolan eller jobbet är ett äpple eller liknande perfekt.
  • Kom ihåg att om du försöker bli sådär nyttig, så måste du göra det för din egen skull, inte för att nöja andra. Om du vill gå ner i vikt så ska det vara för att du vill det, för att du vill bli hälsosmaare, må bättre och vara gladare. Ingen annan har ett skit med det här o göra. Du, du, du, du.
  • Sov ordentligt. Är inte hundra på det, men om man sover mindre, vill kroppen ha mer kalorier för att orka. Och en god sömn är aldrig fel?
  • Att bli hälsosamare handlar mycket om din inställning.. Du måste tänka realisktiskt, börja inte med att sätta upp mål som du vet att du aldrig kommer att klara av. Tänk positivt också, alla runt omkring dig kan inte uppmuntra dig jämt, men du kan! Oh, yes, you can!
  • Om det så går, försök att inte ta med dig plånboken överallt. Har du inga pengar så kan du inte köpa en massa godis and shit. Om du inte är tillräckligt desperat för tt sno grejer.
  • Tänk på vad du gör ;) Jag har en jävligt irriterande reflex att så fort jag är i närheten av köket (obs! I närheten, inte  bara i köket) så går jag fram till kylskåpet och öppnar det. Sen stänger jag det igen.. ibland tar jag ngt därifrån oxå. Men försök att kontrolera sånna reflexer då! ;D


Nu undrar ni kanske att vad i helvete kan en liten skit som mig veta om sådant? ;) Jo, ni, jag är en sån person som ibland kan tycka om sitt utseende... men oftast hatar jag det, haha. Eller jaa, så var det förrut. Inte nu. Men så fort jag tyckte jag var för fet så började jag leta över hela fucking internet och alla tidningar hemma efter bantningstips och hälsosamma råd. Hur blev det att jag aldrig använde mig av de sen vet jag inte, jag ville typ gå ner minst 10 kg på en gång och det gick ju som det gjorde xD Men man samlade på sig lite kunskap iaf! Det kanske kan vara några hjälpsama tips? Hoppas verkligen det. Annars kommer jag titta tillbaka på det här inlägget själv och påminna mig själv ;) Men puss puss på er nu, för nu ska jag ut på en väääldigt kort liten vinterpromenad xP Kanske mor min vill följa med? Vem vet! Hejdå ♥


Kommentarer
Anonym skrev:

jag ska oxo bli nyttig haha vi kanj träna o de tillsammans :P

2010-01-10 | 18:48:25
Blogg: http://ellima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0